söndag 20 februari 2011

Supéafton

Min vän Lisa har en tradition med sina närmsta vänner att en av dem ungefär en gång i månaden anordnar trerätters middag för de andra, så turas man om så att alla får laga maten och också avnjuta den. En mysig traditon och det senaste året har de varit snälla att inkludera mig i denna traditon också! Så till slut var det min tur att anordna middag och jag har funderat, spanat på recept på nätet och hittat inspiration i kokböcker. Till slut lyckades jag sätta ihop en trerätters middag som kändes ok och som jag trodde jag skulle kunna laga till. Det blev:

Förrätt: Tapas med ost- och chili fyllda quesedillas, vitlöksstekta skogschampinjoner, chorizo och guaccamole till.

Huvudrätt: Het kyckling-nudelwok med koriander, till det en klassisk sallad.

Efterrätt: Key lime paj med vispad grädde till.

Till detta blev det ett Rosévin från Argentina som var riktigt smarrigt!

Jag hade inte lagat någon av dessa rätter innan igår så det var en liten chansning om det skulle bli gott eller inte. Jag blev supernöjd med förrätten, den var verkligen supergod! Huvudrätten var inte någon höjdare enligt mig själv men de andra tyckte den var god så det var ju bra. Efterrätten var också supergod men konsistensen på själva fyllningen blev inte direkt som det stod så jag blev inte helt nöjd med den heller haha (fan va höga krav man har på sig själv hela tiden asså) men men allt gick att äta i alla fall och jag tror att tjejerna blev nöjda, vi låg i soffan efteråt och pösade alla fem för vi var så mätta! :-)

Det var roligt att anordna en sådan här middag men väldigt mycket jobb! Var inte den bästa timingen för mig att ha det efter en sådan tung vecka som detta varit, nästa gång får det bli när jag inte är lika slut i kroppen och knoppen. Satt och höll på att somna i nudlarna vid bordet... inte så bra kanske? ;-) Var så trött att jag glömde att ta kort på alla rätter. JAG glömma att ta kort! Då är jag trött haha...

Hann ta ett kort på dukningen innan tjejerna kom i alla fall, blev riktigt vårig och fin! Nu ska jag ta tag i diskningen efter gårdagen... var är en diskmaskin alternativt en man när man behöver det?


2 kommentarer:

  1. Va mysigt du gjort gumman och riktigt nice duk!

    SvaraRadera
  2. Ja det ser riktigt fint ut och bara den där förrätten får det att vattnas i munnen på mig =) Men som bloggläsare blir man ju lite besviken när det inte finns några fotobevis... hihi!
    Förstår att du var tröttis efter en tuff vecka, hoppas att den som kommer blir lite lugnare. Du har väl matmässan att se fram emot nästa helg? Puss & kram till duktiga merch-Sandra!

    SvaraRadera