måndag 28 februari 2011

Passion för mat!

I helgen var det Passion för mat mässa i Eriksbergshallen. Jag fick reda på att denna mässa existerade förra året men då tyvärr för sent... Så jag skrev in det i kalendern ett år i förväg (ja, jag gillar mat!) så att jag inte skulle missa det detta året och det gjorde jag inte! ;-)

Det var precis så som jag hade tänkt mig det. Stånd överallt med mat och dryck som man fick smaka på och personer i alla stånden som har passion för sin vara och pratar för det... underbart! :-D

Den enda nackdelen var att det var så fruktansvärt mycket folk! Men vi kom dit vid 14.00 tiden på lördagen... inte den bästa tiden. Men men då vet man det till nästa år, då ska jag gå väldigt tidigt eller väldigt sent, så slipper man stå och knö med alla.

Här kommer lite av det jag smakade på:

Getmjölk och getyoghurt
Tångknäckebröd
Ekologiskt odlade blodapelsiner
Ekologiskt framtagen sylt med smak av jordgubb/havtorn/rosenknippe
Balsamicvinäger med smak av granatäpple
Ekologiskt te
Stekt spätta med ansjovisröra
Choklad i massor av olika smaker och kakao %
Massor av olika ostar
Kex med kol i
Olika tryfflar

Ja, detta var bara lite av det jag smakade på, kommer inte ihåg allt. Men det var gott (det mesta iaf, man måste ju smaka haha) och så var det riktigt härligt att få prata med alla dessa människor som har en passion för det de jobbar med och älskar mat. Visste ni t.ex. att det är bara bruna höns som lägger bruna ägg och vita höns som lägger vita ägg? Hade jag ingen aning om! Många av de som hade stånd på mässan var småföretagare som brinner för sin produkt, många som hade ekologiska och närproducerade produkter också, något jag tycker vi alla borde stödja och uppskatta. =)

Tyvärr glömde jag kameran hemma (suck!!!) så jag har inga bilder att visa från mässan. Men jag köpte med mig en jättebra skål därifrån som är precis vad jag har letat efter hur länge somhelst. Den är mer avlång och perfekt när man ska mixa nåt med sin mixstav, har inte lyckats hitta någon sådan nån annanstans så jag var bara tvungen att passa på! Det är dessutom en sådan där "Margherete skål" som nån kung har designat... ska tydligen vara lite fiiint sådär, kan ju vara kul att ha nåt sånt för en gång skull ;-)



Sedan igår var jag på Bokrean också. Var egentligen på jakt efter en konstnärsbok på engelska med min favoritkonstnär Alphonse Mucha, men den var redan slutsåld, buuu! Men jag hittade två andra böcker som jag varit lite nyfiken på ett tag men inte köpt: Blonde av Joyce Carol Oates och Spill av Sigrid Combüchen. Dessutom så köpte jag den senaste upplagan av Den rutiga kokboken, har ingen riktig sån där gammal hederlig vanlig grundkokbok så jag passade på, den kostade bara 99 kr, billigt! Så nu har jag böcker att läsa ett tag framöver och recept att dregla över, härligt! :-)





2 kommentarer:

  1. Va kul att det va lyckat gumman! =)

    SvaraRadera
  2. Nästa år ska inte jag heller missa mässan, låter ju toppen med en massa smakprover och ekologiskt =)
    Kul att läsa om dina shoppingfynd, gillar skålen! Men vad hände med köpstoppet innan London hörru...? ;-)
    Blä vilken bläig måndag, längtar redan nu till helgen och partaj! Kram kram

    SvaraRadera